Blog

Vanaf 2023 publiceren wij een maandelijkse blog waarbij we een routedeel uit onze fietsreisgidsen in detail beschrijven. Onderstaand vind je een overzicht van de beschikbare blogs:

Fietsen van Harwich naar Londen

Fietsen van Dover naar Londen

Fietsen van Londen naar Avebury of Stonehenge

Fietsen via Bath, Bristol en Cheddar naar Taunton

Fietsen via Exmoor en Devon: van Taunton naar Plymouth

Fietsen door Cornwall: van Bude naar Land’s End

Fietsen van Berwick-upon-Tweed naar Newcastle met de Noordzeeroute

Fietsen van Newcastle naar Whitby met de Noordzeeroute

Fietsen van Whitby naar York of Hull met de Noordzeeroute

Fietsen van York (of Hull) naar het Peak District National Park

Fietsen van het Peak District National Park naar Warwick

Fietsen van Warwick naar Avebury via Oxford

Fietsen van Avebury naar Portsmouth via het Isle of Wight

Reviews

Onderstaand vind je een keur aan recencies die wij in de loop der jaren hebben mogen ontvangen. Wil je ons ook een review sturen? Dat kan via de over ons-pagina!

 Hart van Engeland Route Oost-West Fietsroute (London-Land’s End)

“De Londen-Land’s End-route is ons prima bevallen, minutieus de route beschreven door het prachtige Engeland. Omdat we met behoorlijke lichte race- / sportfietsen waren, hebben we vooral in het begin wel eens een andere weg genomen om de voor ons vaak minder geschikte jaag- en kiezelpaden te vermijden, maar zelfs als dat zo was, hebben we toch in grote lijnen de richting gevolgd. Het was beslist een pittige tocht, maar we hebben weer genoten van het wonderschone landschap en de altijd prettige (en humoristische) Engelse sfeer. Zoals we bij eerdere fietsvakanties in Engeland ook al ervaren hadden, zijn de meeste Engelse verkeersdeelnemers ronduit hoffelijk ten opzichte van fietsers. Ze laten je vaak voorgaan en we hebben het in Cornwall meegemaakt dat op een zeer smalle weg een automobilist achteruit ging om ons te laten passeren. Overigens viel het ons op dat er beslist veel meer wordt gefietst dan pakweg tien, twintig jaar geleden. Naar ons werd verteld, heeft dat behalve met ‘promotie’ ook met de successen van Wiggins, Froome en Hoy te maken. We hebben zeer veelvuldig gebruik gemaakt van je lijst met overnachtingsadressen en fietsreparateurs. Vrijwel altijd tot grote tevredenheid. Ga door met dit zegenrijke werk om het fietsen in Engeland te populariseren.” – Leontien en Albert

“Gisteren terug gekomen van top fietsvakantie. Gestart in harwich, de hele steile stukken ontweken door route naar Plymouth te nemen. Daarna met trein naar Truro en de tocht afgefietst tot Lands End. Incl bootreis en laatste 2 luierdagen waren we 3 weken onderweg. Er zijn leuke rustige campings te vinden een eindje van Lands end vandaan. Beter dan de drukte aan de kust. Enige minpunt waren aantal campings uit boekje die zo’n beetje pal aan de snelweg liggen. Colchester was het ergste, afrader. De route is helder, wij gebruikten de Engelstalige versie en je fietst door ongelooflijk mooi landschap. De Engelsen zijn bijzonder vriendelijk en behulpzaam. Kunnen we in Nederland nog wat van leren, vind ik. Zonder elektronische fietsnavigatie dus ook goed te doen. Goeie reis!” – Hilda en Frank, Amersfoort

“Vanaf Bristol Airport stuur ik een bedankje voor de prachtige route! Echt een compliment waard ! Ik fietste van Harwich in 15 dagen naar Land’s End. Begonnen op de dag van de Brexit-uitslag, dus met Essex dat onder water stond, alle dagen tegenwind, veel te koud en te nat, slechte wegen en paden, oprukkende brandnetels en braamstruiken vanuit de niet gemaaide bermen, veel modder, etc. Nooit op een tocht zo vaak de fiets omhoog moeten duwen, nooit zo vaak en lang in de kleinste versnelling gefietst. Prima campings onderweg, allemaal uit het boekje, 1e druk, januari 2011. Na Land’s End via Eden Project-Okehampton-Tiverton naar Taunton gefietst en vandaar daar weer terug op jouw route tot afslag Bristol AirPort. Nu kan ik hiernaar terugvliegen en Land’s End-John O Groats afmaken. Wanneer ….?” – Johan, Lochem

“Sinds een week weer terug in Monnickendam, na 6 weken op de fiets. Vanaf Monnickendam via Engeland, Wales door naar Bantry aan de zuidwest kust van Ierland. van Harwich tot en met Bristol jouw fantastische route gevolgd. Zeer genoten van alle afwisseling in landschappen, waterwegen en zeker ook de drukte van London. Wat een heerlijk gevoel om dwars door ie gekke drukte soms te fietsen..Ik heb de GPS niet gebruikt want ik had veel meer plezier met het puzzelen met jouw beschrijvingen. Ook de engelse aanduidingen van Route 4 waren zeer duidelijk en goed zichtbaar. Later was ook de kennismaking met Wales en Ierland verrassend en uitdagend.” – Jan, Monnickendam

“Van 1 t/m 10 september 2015 fietste ik via Hart van Engeland van Harwich naar Plymouth. Kort en krachtig, ik heb genoten van de mooie route. Het is een route die de verschillende landschappelijke gezichten van dit deel van Engeland laat zien. Hoewel ik de GPS-tracks gebruikte, vind ik het boekje onmisbaar. Ik gebruikte overigens de Engelse uitgave. Die vind ik overzichtelijker dan de Nederlandse. Ik heb overigens beide :-). De zwaarte van het traject tussen Taunton en Okehampton viel me alleszins mee. Of had ik me er wellicht mentaal op voorbereid door trajectomschrijvingen als ”serious climbs” en ”streneous, some extreme climbs”? Hoe dan ook mede dankzij de mazzel dat ik gedurende de gehele tocht overdag geen regendruppel heb gevoeld, was het een mooie tocht. Thanks.” – Jan, Hilversum

“Gelukt! Harwich-Land’s End. Dank voor de uitstekende beschrijvingen en algemeen mooi weer! We hebben ons geen moment verveeld! We zijn al weer een tijdje terug uit Engeland waar we erg hebben genoten van 3 weken fietsen. De beschrijvingen vonden we zeer goed. Eigenlijk een voorbeeld voor anderen. Heel simpel met de afkortingen en de pijltjes. De bordjes van Sustrans waren ook duidelijk te volgen. We zijn slechts op 3 punten ‘de mist in gegaan’. In het begin in Harwich (onervarenheid?), de tweede keer was op weg naar Woolwich, de derde keer was bij de O2 Arena. Daar waren ze aan het verbouwen net voorbij de Arena. Wij zijn conditioneel sterke vrouwen maar eigenlijk geen echte fietsers in die zin dat we pas voor een tweede keer een langere tocht gefietst hebben. De informatie en inschattingen op basis daarvan vooraf waren kloppend en het is ons dan ook geenszins tegengevallen qua niveau. Je zegt terecht dat als je bereid bent af en toe af te stappen je de hellingen prima kunt fietsen. Al met al viel het afstappen ook nog wel mee. De vermoeidheid begon pas toe te slaan op het laatste stuk, door het vele klim- en daalwerk vanaf Tintagel. We hadden die etappes op jouw aanraden ook hier en daar geknipt waardoor het goed te doen was. Voor ons zou de tocht niet in 2 weken haalbaar zijn geweest. Onze tocht bestond uit 18 fietsdagen. Nu waren we goed moe aan het eind, maar dat mag dan ook! Moe maar zeer voldaan! We hadden prachtig weer op het merendeel van de dagen. De jaagpaden vonden we geenszins saai. Er was op het water dan ook van alles loos, mensen druk in de weer met hun narrowboats en de locks. We hebben vinden we een heel goed beeld van Zuid Engeland gekregen. De stukken door de vele parken vonden we prachtig en verrassend (Richmond Park bijvoorbeeld, wonderschoon). Cornwall met de ruige kliffen natuurlijk een hoogtepunt! Het enige saaie stuk lag tussen Bristol en Clevedon. Kortom, een prachtige tocht in een vriendelijk land (ook voor fietsers overigens vonden we, ze hielden goed rekening met ons, mogelijk ook dankzij jouw tip wat meer naar het midden van de weg te fietsen zodat ze wel snelheid moesten minderen) met heerlijk eten en veel gezelligheid in de pubs. Dus: dank jullie wel en we hopen dat nog velen zullen volgen, het is de moeite meer dan waard.” – Ingrid, Nijmegen

“Vandaag terug gekomen van een fantastische vakantie. We hebben er wel 5 weken over gedaan(nou ja we hadden een paar dagen over op het eind), maar met de kinderen doe je nu eenmaal rustig aan. In tegenstelling tot 10 jaar geleden, was het reizen met de trein verbazingwekken d makkelijk. We kregen veel medewerking van het personeel. We hebben tussendoor 2x de trein genomen (Taunton Barnstaple en St Austell-Penzence) omdat steile klims met aanhangfiets en fietskar voor ons te veel waren. En het moet wel leuk blijven. Voor de trein steeds 3 plekken gereserveerd (2x fiets + aanhangfiets) en de fietskar als kinderwagen aangeprezen. Er werd moeilijk gekeken en daarna de ruimte achter de loc geopend waar de fietskar zo in kon… Super! De route beschrijving was prima, alleen alle vreselijke hekjes langs de jaagpaden waren irritant. Ik geloof dat we op 1 dag wel 5x alles moesten afkoppelen en over het hekje tillen….” – Marianne

“Van 17 augustus tot 4 september heb ik de ‘Hart van Engeland’-route van Harwich naar Plymouth gefietst. Daarna samen met mijn vrouw Greet, die naar Santiago de Compostella had gefietst, van Plymouth naar Dover en vervolgens van Dunkerque naar Groningen gefietst. Beide delen waren voor mij een fantastische ervaring, hoewel er grote verschillen waren. Pas achteraf besef je de grote waarde van een beschreven route en het vinden van je weg over een – in opzet – route die van St. Austell in Cornwall tot in Dover loopt. De ‘problemen’ die ik met de ‘Hart’-route had waren miniem in vergelijking met het volgen van de NCN2. Achteraf – maar ook al tijdens de tocht- complimenten voor de uitgezette tocht van ‘Hart’! Over de route van ‘Hart van Engeland’: Gelukkig ben ik maar eenmaal de route totaal kwijtgeraakt (Barking), maar er zijn nog wel enkele aandachtspunten . In ieder geval vond ik de route heel gevarieerd. Wel doelbewust enkele aanvullingen op de route gemaakt. Een hoofddoel was Stonehenge. Hiervoor 2 overnachtingen gehad in de YHA Salisbury (route vanaf Amesbury NCN45, schitterend langs de River Avon). Vanuit Salisbury naar Stonehenge en Old Sarum met gecombineerd bus- en toegangsticket. Voordeel daarvan is dat je niet langs de drukke weg naar Stonehenge hoeft te fietsen en direct via de officiële ingang binnenkomt. Enige nadeel van deze omweg is de wat langere terugreis om weer op de route uit te komen. Voor het overige de route naar Plymouth redelijk gevolgd. Op de terugweg dus de NCN2 gevolgd, of in ieder geval een poging gedaan dat te doen. De route is op zich een stuk zwaarder dan de ‘Hart’-route met veel steile klimmen, overigens ook heel mooi. Vervelender is het dat het aan de zuidkust veel drukker is met verkeer en dat de route NCN2 ook gaten kent. Waar geen goede fietsroute mogelijk is houdt de bewegwijzering abrupt op en het is bepaald geen pretje om in het drukke verkeer op kronkelijke wegen tussen het drukke verkeer te fietsen. Pas dan ga je de beschreven route ‘Hart van Engeland’ echt waarderen en je hoopt dat ook voor de zuidkust nog eens een beschreven route uitkomt. Toch al met al een prima fietsroute door Zuid-Engeland gemaakt en dus nogmaals hulde voor ‘Hart van Engeland’!” – Harry

“In de periode van 19 augustus t/m 15 september 2014 reden wij vanaf Harwich het alternatief langs het Dartmoor NP richting Plymouth. Het idee was om daarna via Nationale route 2 naar Isle off Wight te fietsen en vervolgens via Le Havre naar Nederland terug te gaan. Door de verschrikkelijk steile wegen aan de kust, waardoor we gedwongen werden de fietsen met bagage kilometers lang de heuvels op te duwen, hebben we dit plan herzien en zijn we vanaf Axminster via Salisbury weer terug naar Londen gegaan en vandaar weer terug naar Nederland via Harwich. We waren tijdens de Engelse vakantieperiode met ook nog in ons eerste weekend een bankholiday. Desondanks konden we op alle campings terecht en waren ze niet overvol, ook niet in Londen. Hierbij wat praktische informatie en aanvullingen/opmerkingen t.a.v. de route en verblijfsmogeli jkheden. We vonden de route leuk maar op sommige stukken erg saai. M.n. de lange hobbelige stukken langs de rivieren. Je moest hier heel goed opletten, niet alleen op het pad dat vaak slecht en smal was maar ook de overhangende takken van braamstruiken en meidoorn met uiteraard gemene stekels. Ontspannen om je heen kijken was er niet bij. Wat we ook niet zo leuk vonden aan het fietsen in Engeland was de hoge heggen langs de vaak holle wegen waardoor je helemaal geen uitzicht hebt. Je zwoegt door een groene tunnel een heuvel op, eenmaal boven moet je voorzichtig naar beneden rijden want de wegen bieden geen uitzicht zijn smal en slecht. Wij hadden de eerste weken veel regen waardoor de jaagpaden (en soms graspaden) lastig te berijden waren. Zorg voor profiel op je banden. Dat hoeft geen mountainbike profiel te zijn maar met b.v. Marathon Supreme banden neem je toch een risico. Je bankpas kan je in de supermarkten en musea niet gebruiken. Wat wel overal werkt en geaccepteerd wordt is een creditkaart. Die kan je ook voor kleine bedragen b.v. £5 gebruiken. In bijna alle bibliotheken kan je gratis of tegen een kleine vergoeding computers gebruiken. We boekten daar de terugreis met de ferry, er was ook een printer. Campings zijn in vergelijking met het continent behoorlijk duur. Gemiddeld betaalden wij £17 (€22) met als minimum £10 (€13) en als maximum £26 (€34) Maar over het algemeen is de kwaliteit van de campings hoog. Altijd toiletpapier, warm douche en afwaswater inbegrepen (we hadden maar 1 camping met douche muntjes) en vaak ook zeep. Tip. Met een Internationaal Camping Carnet krijg je op de campings van de Camping and Caravan Club (The Friendly Club) korting. De kosten voor de dagelijkse levensmiddelen zijn ook een stuk hoger als bij ons evenals het uit eten gaan. En voor de koffie liefhebbers, verwacht geen kwaliteit koffie. Meestal krijg je een heel grote kop met iets wat naar koffie smaakt. Wij dronken bijna iedere dag koffie buiten de deur en hadden slechts 2 maal koffie met het predicaat “prima bakkie”. Met vriendelijke groeten!” – Ineke en Ronald

“We hebben de route van 19.07.14 – 08.08.14 gefietst, van Lands End – Maidenhead (dus van West naar Oost): schitterende tocht, vooral in Cornwall, Devon en Exmoor. Maar wel erg zwaar; veel moeten lopen tegen steile hellingen. (trekkers met tent op fiets). Tocht is aanrader, maar onderschat zwaarte s.v.p. niet!” – Ger en Janna

“Intussen zijn wij weer twee weken thuis na veertien dagen Engeland met twee kinderen van 17 jaar. In de eerste plaats hadden we prachtig zonnig weer, wie had dat gedacht? We vonden de GPS-route erg duidelijk en ook veel gemakkelijker dan het routeboek, zeker in Londen, waar je veel kleine straatjes en hoekjes hebt. Wat bijzonder om door zo’n grote stad te rijden langs de Thames en via al die wijkjes, en zonder al dat verkeer omdat de route grote wegen vermijdt! De route was voor ons allemaal goed te doen. Op de campings was bijna altijd plaats. Al is een camping vaak niet meer is dan een groot grasveld met sanitair. Voor ons goed genoeg, maar voor de kinderen ’s avonds toch wat saai, omdat ze tijdens de reis geen leeftijdgenoten ontmoetten. De camping bij Caen Hill (Devizes) lag prachtig en was heel rustig. Die bij Maidenhead lag ook vlakbij het kanaal en sluizen, maar er liep ook een snelweg langs en die kon je echt niet negeren. In de camping van Bath werden diverse gasten weggestuurd omdat het vol zou zijn, terwijl dat echt niet zo was. Ook waren het restaurant en de pub (in het hoogseizoen dus) alleen in het weekend geopend. Beetje jammer als je je na al die dagen had verheugd op een beetje reuring… Maar langs deze route zijn er qua campings weinig alternatieven. Het routeboekje lijkt compleet te zijn met zijn overzicht. De jaagpaden hadden in augustus overhangende takken, wat tot diverse innige omhelzingen met brandnetels en doornstruiken heeft geleid. De herinneringen zijn nog zichtbaar op onze benen We zijn tot Bristol gekomen en hebben daar de trein terug naar Harwich genomen. Bij een overstap wachtte de conducteur zelfs op ons terwijl we de trappen af- en opklauterden met volgepakte fietsen; wat een luxe! Eerder schreef iemand dat de Engelsen zo vriendelijk waren in het verkeer. Wij hadden eerlijk gezegd – zeker vanwege de kinderen – op iets meer geduld gehoopt. Soms werden we met hoge snelheid rakelings ingehaald. Al met al hebben we samen een mooie trip gehad dankzij een duidelijke routebeschrijvi ng langs rustige wegen met veel tips om te overnachten. Het laatste stuk van de route gaan we vast met z’n tweeën nog eens fietsen.” – Katja

“Wij hebben een heerlijke fietsvakantie gehad met onze kids van 11 en 13 en de route van Harwich to Taunton. Naast elkaar fietsen kan bijna niet en dat is minder gezellig dan in nl. Het is overal gelukt om te camperen, zonder reservering, met dank aan de update campings. Zelfs in Bath hebben we twee nachten kunnen staan, hoewel deze camping helaas gaat sluiten. Hulde aan de Hideout bij Stawell voor klantvriendelij kheid en voorzieningen. Prijs kwaliteit verhouding van Opera in the Orchard in Essex was daarentegen matig. De niet bewegwijzerde stukken gingen met de beschrijving prima. Combi vond ik soms verwarrend, dan liever alleen bordjes. Londen ging goed met tussenstop in jeugdherberg. Geweldige route Londen uit! Met de groeten aan E, A en K die we onderweg steeds tegen kwamen.” – Judith

“Zo, Ik ben weer terug van mijn toch van Harwich naar Land’s End. Van 15 juni t/m 9 juli ben ik onderweg geweest. En ik heb mij prima vermaakt. Ik merkte dat ik al eens eerder zo’n grote reis had gemaakt. Ik heb het mijzelf ook wat makkelijker gemaakt dan in De Provence. Maar dat kon ook makkelijker, aangezien het parcours minder zwaar was en je uiteraard overal Pubs hebt! Mijn fiets heeft het toch wel zwaar gehad. Ik heb een aantal maal de fietsenmaker moeten bezoeken. Ik moet toch maar eens een fietsreparatiec ursus volgen. De Hart van Engeland route heeft wel een groot deel dat het vrijwel alleen maar langs de Thames en de Kennet and Avon Canal gaat. De paden zijn daar wel plat, maar vaak ook erg grofstenig. Daar had wel meer variatie in mogen komen. Maar daarna wordt het een stuk spectaculairder , met klimmen van wel 30%. Goed smeren van mijn fiets hielp, want nadat ik al piepend en krakend tot stilstand kwam na de Tarr Steps (20%) kwam ik goed gesmeerd wel de 30% klimmen in Cornwall omhoog, zonder met de fiets aan de hand te moeten lopen. Je krijgt dan wel het schitterende gebied van Exmoor te zien en de spectaculaire kliffen aan de Zuid-West kust te zien. En al die horrorverhalen dat het Engels verkeer verschrikkelijk is voor de fietsers, valt reuze mee. Binnen de Stad is het gewoon druk, maar buiten de steden gaat het prima, als je rekening met elkaar houdt. De Engelsen zijn over het algemeen beleefde en vriendelijke mensen, die het vooral bijzonder vinden dat je met je hele bepakking zo’n stuk aan het fietsen bent, dan dat ze aan je ergeren omdat ze je niet kunnen passeren, vanwege al die hagen langs de kant van de weg. Waar het kan gaan ze voor je aan de kant, of jij voor hen. Dus, als je de route wil gaan fietsen: Houdt rekening met veel steentjes en overgroeide paden. Ga, als het kan de uitdaging aan om al die steile klimmen omhoog te gaan. (Maar je kan er ook omheen) En maak gebruik van de gastvrijheid en vriendelijkheid van de Pub!Voor het gedeelte London had ik zeer veel geluk, dat ik bij de broer van een goede vriend van mij kon overnachten. Die jongen kende ik ook nog wel. Hij bleek vlak naast de Tower Bridge te wonen. Ideaal als je dwars door London fietst en het ook nog wil bekijken. Het was een lange dag om London in te komen en een lange dag, om London weer uit te gaan, maar het was een bijzondere belevenis. Ik heb ook een dag London zelf bekeken. Ik heb ook een paar maal gebruik gemaakt van Couchsurfing, in Colchester, Maidenhead en Bath. In Colchester kreeg ik van 2 relaxte pas afgestudeerde studenten uit een smerige keuken in een enorme rommelkamer een verrassend lekkere maaltijd voorgezet en in Maidenhead kon ik na een zeer lange dag fietsen vanaf het centrum van London, aanschuiven bij de BBQ bij een Poolse dame, haar broers, 2 Italianen, en nog een aantal mensen uit alle Europese landen. In Bath was het meer: Help yourself. The kitchen is yours. Ze hadden toevallig nog 2 Nederlandse couchsurfers op bezoek.” – Jeroen

“Inmiddels al weer een paar weken terug in Nederland en nog steeds aan het nagenieten van de fietstocht. We hebben de route gevolgd tot iets onder Exeter en zijn toen bovenlangs Dartmoor gefietst tot Okehampton. Daarna via Liskeard en Lostwithiel naar mijn zus in St. Austell. Wat een prachtige tocht, soms erg zwaar maar zo de moeite waard. Wat hebben we veel gezien, prachtige natuur, mooie dorpjes en wat een bijzonder lieve mensen hebben we ontmoet. Het overnachten in B&B’s is een aanrader. Terug naar Harwich hebben we met een huurauto gedaan, fietsen achterin en in zes uur naar Harwich gereden. Ideaal, alhoewel we wat problemen hadden met ten onrechte berekende schade aan de huurauto door Europcar. Maar ook dat is goed gekomen. Het nagenieten van onze eerste fietsvakantie in 30 jaar zal nog lang duren. Voor herhaling vatbaar!” – Joyce

“In de week na Pasen hebben mijn zoon en ik een deel van de Hart van Engeland-route gefietst (van Harwich naar Bath). We begonnen vanuit huis in Delfgauw op de fiets naar Hoek van Holland en vervolgens met de nachtboot naar Harwich. Wat is het dan mooi om ’s ochtends vroeg op tweede paasdag door een doodstil Harwich te fietsen. Rosemundy Cottage B&B in Devizes sloeg alles, zo’n mooie hebben we nog nooit gehad. Ontvangen met tea for two met cake, aan de route, vlakbij de stad, het beste Engelse ontbijt dat we ooit hebben gehad. En na de modderige wegen van de dag ervoor, bleken ’s ochtends onze fietsen te zijn schoongemaakt! Je zou je vakantie erop plannen om hier nog eens te mogen overnachten. We hebben genoten van de tocht.” – Maarten en Mirko, Delfgauw

“We hebben deze maand jouw route London Land’s End gefietst. We wilden je nog melden dat we het prachtig vonden, ook prima aangegeven zowel in je routeboek als via de GPS-tracks. Bedankt daarvoor en we zullen de route zeker bij vrienden en kennissen aanbevelen.” – Hans, Leiden

“Wij wilden na Bristol afbuigen richting Southampton, de zuidkust volgen en dan weer terug naar Harwich. Vol goede moed op pad gegaan ( toegegeven: het stuk tussen Bristol en Southampton hebben we per trein afgelegd om wat tijd te winnen). Langs de kust hebben we Route 2 redelijk kunnen volgen, maar het komt zo vaak voor dat het opeens weer “weg”is! In Portsmouth troffen we een actieve dame bij het touristenbureau , die had al vaker vragen gehad over het routenetwerk en kon ons een kaart verkopen voor een deel van de route tot aan Bognor Regis. Toen we daar ter plekke weer op zoek gingen naar een volgende kaart keek iedereen ons weer aan alsof ze water zagen branden Toevallig kwamen wij vlak voor Brighton een groep jongens tegen die geld aan het inzamelen waren voor Sustrans, van hen kregen we een totaal overzicht van Engeland met daarop alle routes tot nu tot bekend en bewegwijzerd, daar waren wij wel blij mee! (nog niet zaligmakend, maar toch een handige hulp ) Lang verhaal kort: het is ons gelukt om onze weg te vinden, leermomentje voor volgend jaar om dat vooraf beter uit te pluizen! ( duh…! ;)) Rest mij nog te zeggen dat de Hart van Engeland Route superleuk was om te rijden (ik heb me wel verbaasd over een aantal fietswerende blokkades onderweg) we hebben genoten van de rit, en wat is Engeland een mooi en gastvrij land, nu het weer nog en het is het ideale vakantieland.” – Silvia

“Dank jullie voor een prima vakantie. De tracks werkte prima. We hebben met mijn vrouw en twee kinderen (12/10) een prima en veilige route kunnen fietsen. Het klimwerk is voor kinderen ook gerust te doen. Precies 5 km na de keuze Plymouth of toch Lands End komen richting Lands End toch maar gekozen voor Plymouth, wat nu trouwens een hele mooie route is, met die brug en tunnel (vond ik mooiste deel van de route). Kortom dank je wel en we raden iedereen aan de route te doen.” – Johan, Alkmaar

“De aanbeveling om de route niet met aanhangwagentjes te fietsen is terecht. Echter onder het mom van “waar een wil is, is een fietspad” hebben wij als gezin met 3 kinderen van 13, 10 en 2,5jaar en een hond een deel van de tocht (Maidenhead tot Greenham) gefietst met 3 aanhangwagens, één voor de jongste, één voor de hond en een éénwielige aanhanger voor bagage. Bij sommige obstakels moet dan inderdaad alles losgekoppeld en erover getild worden. Maar ook daar word je handig in! Het was een prachtige tocht met veel zon, veel regen en heel veel lekke banden (11) omdat de 2-wielige aanhangwagentje s vaak door het gras en de braamstekels e.d. reden. Wat een beetje tegenviel was het “voorzieningenniveau” op de campings. Wij houden van echt kamperen maar hadden hier en daar toch wel een zandbak of schommel verwacht voor de kinderen. Al met al een prachtige “familie expeditie” voor ervaren fietsers.” – Jan

“Met heel veel plezier hebben we van 14 juli tot en met 31 juli 2013 de tocht van Harwich naar Lands End gefietst. We hebben voor Engelse begrippen fantastisch weer gehad! Hebben alle nachten kunnen kamperen behalve dan in Londen waar we een youth hostel hebben genomen. Sybren had de gps en ik het routeboekje, een geweldige combinatie. Vanaf Dulverton wordt de route fiks pittig! Die 1,6 km zijn we steeds met 50, 40, 30 stappen boven gekomen! Duwen, uitpuffen, een slok en verder maar weer met de volgende 20 stappen! Op aanraden van, altijd behulpzame, Engelsen hebben we de route vanaf Bude met de 3 streepjes laten liggen. Voor ons had dit niks meer met fietsen te maken en hebben dan ook een alternatieve route gekozen. De onlogische groene fietsbarrieres zitten nog steeds in de route! Alle tassen van de fiets en ze eroverheen tillen! Al met al een prachtige afwisselende route, een compleet boekje, vriendelijke behulpzame mensen, leuke fietscontacten opgedaan onderweg (de 4 dames) (Pieter en Nelleke) en nog 3 stellen waarvan ik de naam niet weet. We hebben genoten van de prachtige natuur, de pints aan het eind van de middag, de mooie rustige campings en het fantastische weer deze zomer! Dank voor deze mooie tocht! By the way de eigenaar van de Yarde Ochard is jullie heel dankbaar en jullie mogen gratis een kopje thee bij hem komen drinken, en een pint!” – Anneke en Sybren, Meppel

“Wij hebben met veel plezier de afgelopen weken de Hart van Engeland route gefietst. En voor Engelse begrippen nog goed weer ook dus wij kijken terug op een leuke vakantie. En ter info: Jeffrey (we denken zijn naam goed onthouden te hebben, een fanatiek fietser met grote bakkebaarden) die we vlak voor Barnstaple tegen het lijf liepen was erg positief over jullie, net als David van de Yarde Orchard. Ontzettend aardige mensen!” – Erwin en Karin, Voorburg

“Van 17 juni t/m 7 juli 2013 gefietst. Af en toe met de trein gesmokkeld (zoals Harwich naar London) om tijd te winnen of omdat we geen B&B konden vinden. Veel langs jaagpaden en oude spoorlijnen gefietst. Geen lekke banden gehad, maar we reden dan ook op nieuwe exemplaren (50mm breed). Na Taunton wordt het klimwerk serieuzer. Het wegdek is over het algemeen van goede kwaliteit. We hadden een veiligheidsdrie hoek achterop, dat voelde wel veilig bij mist en regen (zoals in de Exmoor). De automobilisten houden goed rekening met fietsers. De driedubbele pijlen op de route hebben we proberen te vermijden, want we fietsen liever. Na Widemouth bay werd het wel erg steil. De B&B van Bears & Boxes in St Gennys maakte veel goed. De Tar Steps hebben we rechts laten liggen en ook bij Tintagel hebben we het alternatief via de vlakkere route 3 door de Bodmin moor gevolgd (het tweede deel hiervan was erg mooi). Wat lastig bleek was het reserveren van B&B’s. De eerste dagen na Londen bijna onmogelijk, waarschijnlijk door de Royal Ascot en de wereldkampioens chappen roeien in Eton en dan sta je met je fiets wel even te puzzelen waar je nu heen moet. Sindsdien alles een week vooruitgeboekt, al gaat dat wel ten koste van je vrijheid als fietser. Onduidelijk was of we op de terugweg de rechtstreekse ferry trein vanuit London naar Harwich Intl. konden nemen (tijdens de spits), we hebben daarom gekozen voor de reguliere trein buiten de spits met een overstap in Manningtree. In Manningtree moesten we wel de fietsen een trap af en optillen om naar het andere perron te komen, misschien kun je er toch omrijden. In de jeugdherberg St Pancras in Londen konden we onze fietsen in de kelder onder de trap veilig opslaan. De GPS route van Paddington naar Liverpool Station fietst erg rustig. Ga je op de borden fietsen, dan zit je al gauw in het erg drukke verkeer tussen de dubbeldekkers te ploeteren, een groot verschil. Een mooie tocht, bedankt!” – Zita en Ben

“In april 2012 deed ik een poging om in een week ‘between jobs’ de Harwich – Lands End trail te doen. Na heerlijk weer de 1e 2 dagen (tot Reading) ben ik in Barnstaple afgestapt op dag 5 omdat de regen vanaf dag 4 continu en ook hard naar beneden kwam. Bovendien had ik mijn ultieme vakantiemoment al gehad; na een gure rit in het fenomenale (maandlandschap ) natuurpark Exmooir en een kwartiertje tevergeefs aankloppen op de van God en alles verlaten Sports Inn (1 van de meest eenzame huizen die ik ooit heb gezien) begon ik bang te worden dat mijn reservering niet was doorgekomen. Maar toen ging de deur open en deed de vader van de eigenaar Martin open. Speciaal voor mij, als enige gast, werd de middeleeuwse haard aangestoken. De lichten gingen aan, een antieke bank bijgeschoven. De barmaid werd gebeld om langs te komen en mij een heerlijke guiness te serveren en daarna stond er een lekkere maaltijd (van Martin, inmiddels thuis van zijn werk (!)) klaar op een tafeltje voor het vuur. Na het eten en een leuk en lang gesprek met Martin’s moeder met de lokale schaapsherder aan de bar gezeten, die tevens een oogje op (en verleden met) de barmaid had. De man was uit een film weggelopen…. Een plattelandssoap tot en met en alles bij elkaar een ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Na een afdaling en klim de volgende dag, in Barnstaple de handdoek in de ring gegooid. Maar er sluimert een plan in het achterhoofd om dit jaar naar Barnstaple te reizen om vandaaruit de laatste etappe naar Lands end te doen en een paar dagen langs de zuidkust naar het Oosten terug te reizen. Misschien naar Dover? Heerlijk, weer een leuke trip plannen. Met het boekje ben ik heel blij geweest. Omdat ik GPS tracks gebruikte haalde ik het met name tijdens pauzes en ’s avonds in restaurants uit de rugtas om wat achtergronden te hebben en de route van morgen te bestuderen. Een hele mooie vinden, zo’n gecombineerd boekje met alle nuttige informatie bij de hand. By the way: ik verklap de naam niet, maar een aanrader is de oudste pub van Reading: een gebouw uit de dertiende eeuw (meen ik) met heerlijke kamers, een topligging in de stad, lekker eten en een aangename binnenplaats waar ik met een zonnetje heerlijk heb zitten uitpuffen na mijn etappe Greenwich-Reading (wel circa 100 euro voor 1 persoon per nacht). De jeugdherberg in Bath was van buiten mooier dan van binnen, maar prima geregeld en heel aardige mensen. Van de eerste etappe (Harwich-Londen) heb ik ook echt genoten, helemaal geen saaie route vond ik. In Colchester 1e koffiestop (op 50km of zo). Als ik er zo over schrijf zou ik best gelijk terugwillen.” – Ingmar, Amsterdam

“Wat een geweldige website. We hebben genoten van alle prachtige wegen en paden die we dankzij jullie hebben kunnen fietsen!” – Sanne

“Van 1 t/m 14 september 2012. Wellicht was dit de beste periode van het hele jaar. 8 dagen volop zon en droog. 3 dagen overwegend bewolkt maar droog. 3 dagen met zo nu en dan wat lichte regen. Is dat boffen! Hoogtepunten: Londen; Richmond-en Windsor Park; weerspiegelinge n van de kanaalboten; regio’s Bradford + Dulverton ; Exmoor; de vergezichten aan de kusten; bloeiende heidevelden langs de Mining Trail ; de haventjes; de weg(B3306) van St.Just naar St.Ives (niet in de gids en in september niet te druk) enz enz. Opvallend: Gemiddelde snelheid ligt ook bij vlakke delen duidelijk lager dan bij diverse andere reizen zoals naar Parijs, naar Praag en naar Venetie. Het schiet soms niet op door de aard van het parcours, bijvoorbeeld jaagpaden langs de kanalen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet erg , het is vakantie, maar wel opvallend. Dus als je denkt nog 20 km. Even een dik uur stevig doorfietsen, dan kan het op sommige trajecten tegenvallen.” – Rens, Heerjansdam

“Een schitterende tocht! Aangezien onze leeftijd samen al flink boven de 100 is, verkiezen we b&b’s, onze noodtent bleef heel de tijd in de ortliebtassen. Door de Olympics hadden we alles tot net voorbij London op voorhand gereserveerd, nadien deden we dit telkens de dag op voorhand. Je moet wel uitkijken, want op sommige plaatsen blijft er niet veel keuze meer en de prijzen zijn dan ook navenant. Vorig jaar fietsten we St Petersburg-Berlijn, maar dit was ondanks de kortere afstand veel keer zwaarder! Na vier keer plat heb ik toch andere buitenbanden gestoken onderweg, de gravelpaden zijn mooi, rustig maar zorg zeker voor heel goede banden. We gebruikten onze garmin gpsmap 60, maar hebben de route van Eric wel moeten aanpassen om die mooi in het toestel te krijgen. We zijn thuis in Oostduinkerke vertrokken en gingen over Hoek van Holland, kwamen terug via Dover, in iets meer dan drie weken! Een schitterende fietstocht die we iedereen kunnen aanbevelen, door dagafstanden aan te passen vanaf Bristol, en door te bijten op de heel steile, maar nooit heel lange klimmen is dit weliswaar geen beginnerstocht, maar toch wel te doen! Ik heb nog nooit zoveel geremd in de afdaligen als in Cornwall, zorg zeker voor reserveblokjes! Prachtige beschrijving! Wij hebben genoten!” – Carl en Ann, Oostduinkerke

“Hartelijk dank voor al het samenstellen van de Hart van Engeland Fietsroute. We kijken terug op een geweldige vakantie. Het weer liet ons wat in de steek; toch hebben we 16 van de 21 nachten kunnen kamperen. We hebben genoten van alles wat we onderweg hebben gezien en de leuke contacten met de Engelsen. We zijn zeer gastvrij ontvangen bij o.a. Martin Macro van The Sportsman Inn en David van Yarde Orchard. Wat een variatie; we hebben heel veel gezien en heel veel aardige mensen gesproken. De route was duidelijk, de extra kaartjes van de steden waren bijzonder handig!! het vinden van een fietsenmaker na een spaakbreuk was zo heel gemakkelijk!” – Wies, Veenendaal

“Wij hebben een deel van het routeboekje gevolgd en een stuk gewoon de kaart en gps gebruikt omdat wij de 1000 kilometer te lang vonden. We hebben uiteindelijk 800 kilometer gefietst en het was een hele ervaring. Als 15 en 17 jarigen hadden we nog weinig ervaring met vakantiefietsen . We hadden ooit al een tocht van 300 km gemaakt in de Norfolk met onze ouders maar nu gingen we met zijn tweeën op pad. Onderweg kwamen we de eerste paar dagen veel mensen tegen die ook het boekje gebruikten waaronder een echtpaar op een Koga tandem en twee heren op een Santos en Jan Janssen. Na een paar dagen waren we ze allemaal voor omdat wij meer fietsten per dag en de route vaak met minder omwegen maakten. Sommige heuvels waren wel erg stijl maar met een mooie afdaling in het verschiet is het altijd leuk. Een nadeel van de landweggetjes in Engeland is wel dat er bijna overal heggen staan waardoor het windstil is en met een beetje zon is het snel warm en benauwd. Er waren veel mensen onderweg die ons hielpen met het zoeken naar campings als we ver van de route zaten en we werden gastvrij behandeld. Over de prijs van de campings konden we ook nog een beetje onderhandelen als we het erg duur vonden (soms 20 euro voor 1 nacht met een tent van amper 4 vierkante meter). We hebben er uiteindelijk 8 dagen over gedaan en we vonden het erg leuk.” – Peter en Tom

“Zopas fietsten we in 13 dagen van Londen-Stansted via Colchester naar Land’s End. Wat een fantastische belevenis, zelfs met eerder wisselvallig fietsweer en de wind van voren. Prachtige route. Maar ook zwaar, het 1ste deel door de (hoofdzakelijk) niet-geasfalteerde fietspaden en de mooie passage door Londen City, het 2de deel door enkele verschrikkelijke bulten. Vooral tijdens de doortocht van de steden is uiterste aandacht voor de routebeschrijving aangewezen.Twijfel niet aan Bodmin Moor want het is er echt prachtig. Laat je dus niet afschrikken door de “slechtere” fietspaden, de hoogtemeters of de wind en het weer, maar geniet met volle teugen van de natuur, het landschap en de talloze verrassingen. Dus zeker de moeite waard al is een langere fietstijd geen overbodige luxe. Vervoer van de fietsen per vliegtuig via Stansted is mogelijk maar moeilijk (fietstas of koffer + rond luchthaventerminal niet fietsvriendelijk) Doen!!! (een fijne tocht voor hen die nog volgen).” – Vicky en Peter

“Van 3 t/m 22 juli 2011 hebben wij de Hart van Engeland route gefietst. We maakten gebruik van het boekje in combinatie met GPS. Dat werkt perfect. Het eerste deel van kust tot kust is goed te fietsen, al zijn de jaagpaden van slechte kwaliteit en fiets je daardoor minder kilometers dan gebruikelijk. We hebben afwisselend gekampeerd en overnacht in B & B’s. De campings zijn prima, maar houdt er rekening mee dat er zo goed als niks te koop is. Het tweede deel van de tocht is, naar ons idee, té zwaar om met volle bepakking te fietsen. Als je bepaalde hellingen met z’n tweeën een fiets omhoog moet duwen om boven te komen, heeft het, wat ons betreft, niet zoveel meer met fietsen te maken. De schitterende uitzichten maken wel een hoop goed. Aangekomen in Penzance de tent voor twee dagen opgezet en een dag rust genomen om daarna, zonder bepakking, het laatste rondje naar Lands End te fietsen. Daarna met de trein terug naar London om er nog een dag op ons gemak de stad te bezoeken. Al met al een prima vakantie met behoorlijk goed weer.” – Lody en Ada, Monnickendam

“In augustus zijn we in een maand tijd vanuit Diever naar en van Land’s End gefietst, in totaal ruim 2700 km. Met zijn kleinschalige landschap en de prachtige cottages en dorpjes is Engeland een geweldig mooi fietsland. Op de smalle weggetjes wachten automobilisten geduldig bij een passeerplek tot je voorbij bent gezwoegd. Heen hebben we gebruik gemaakt van de Hart van Engeland route. Onze complimenten om zo’n mooie en verkeersluwe route samen te stellen. We hebben gebruik gemaakt van de nachtboot om op zaterdagochtend vroeg aan te komen in Harwich. Zo konden we op zaterdag naar Kelvedon Hatch en op zondag door Londen naar Chertsey Bridge. Op deze manier kan dit stuk in het weekend worden gedaan en het woon-werkverkeer worden gemeden. Bovendien zijn er dan in Londen veel fietsers die je gaarne helpen als je door alle omleidingen het bos niet meer ziet. Londen door gaf ons gemengde gevoelens. Leuk om eens te doen, maar erg druk. We zijn het met Tom en Annemarie eens dat het alternatief via Bodmin Moor een van de hoogtepunten van de tocht was. Het lege, ruige landschap vonden wij prachtig. Fietsen over jaagpaden en oude spoorbanen is aardig vlak, maar niet altijd even prettig. Door het gravel en de vele voetgangers heb je meer oog voor het pad dan voor de omgeving. Bovendien mis je de leuke dorpjes. Inderdaad is de route vanaf Taunton behoorlijk zwaar, maar niet te zwaar. We hebben vanzelfsprekend wel af en toe moeten lopen. Terug zijn we mbv NCR 2, Luc Oteman’s Fietsen in Zuid-Engeland, en de 1:200000 AA kaarten naar Dover gefietst. Ook dit was erg mooi (en soms erg zwaar), met name de stukken onderlangs Dartmoor en door Dorset. Het leerde ons hoe moeilijk het soms is drukkere wegen te vermijden. Van Calais naar Diever kon goed worden gedaan mbv LF1 en knooppunten. Kortom, het was een heerlijke vakantie met niet al te veel regen ondanks de westelijke winden. We zijn benieuwd hoe het Dirk en Hanneke is vergaan op hun e-bikes.” – Ger en Marjon, Diever

“We hebben met heel veel plezier de fietsroute de gefietst. Al bij de eerste publicatie over het boekje raakten we enthousiast en hebben het gelijk gekocht, Met behulp van alle informatie de tocht gepland, boot besproken, jeugdherberg in Londen en verder maar zien waar we uitkomen. Al op de eerste camping kwamen we 8 fietsers tegen met het boekje en dat hield niet op, op alle door ons bezochte campings waren er fietsers met het boekje. De Engelse campinghouders spraken al van : Oh zijn jullie ook van het boekje. Het waren fietsers uit Nederland maar ook uit België. Wij zijn tot 25 km voorbij Taunton gefietst, toen terug naar Taunton, daar de trein genomen(die hadden we al op de eerste dag geregeld) tot Colchester en vandaar weer naar Harwich gefietst. We hebben de eerste dag moeten leren hoe jullie de dingen bedacht hadden. We moesten als het ware in jullie hoofd kijken hoe jullie iets bedoeld hadden. Dat was de ervaring van vele andere fietsers ook. Je hebt even nodig om te begrijpen hoe jij de aanwijzingen bedoelt, daarna was het makkelijk. Het klopte ook allemaal. Nou ja die ene buurtsuper in Colchester was er niet meer (volgens ons verhuisd naar een groter pand aan de overkant), maar verder vol lof over je uitgebreide informatie, de zorgvuldige omschrijving, de aanwijzingen over campings etc. Wij hadden hierdoor een hele leuke vakantie en kunnen vertellen dat je echt kunt fietsen door Engeland en zeker door Londen, wat was dat kicken.” – Hanneke en Herman, Koog aan de Zaan

“Het is een afwisselende route, al wordt wel erg veel van jaagpaden gebruik gemaakt in het eerste deel. Bovendien zijn de jaagpaden van slechte kwaliteit. Het alternatief in Cornwall (over Bodmin Moor) is de moeite waard, ruige omgeving en heerlijk rustige weggetjes. Wij vonden dit een van de mooiere stukken van de route. De mensen die we spraken, vonden het 2e deel van de route te zwaar, door de vele en extreme hellingen. Maar al met al blijft Engeland een leuk en gastvrij land voor fietsers, waarbij het verkeer erg goed rekening houdt met fietsers. Dus fijn gefietst.” – Tom en Annemarie

“Van 8-27 juli 2011 zijn we in Engeland geweest om de Hart van Engeland route te fietsen op de tandem. Het is uitstekend bevallen; zowel de route als de tandem. Complimenten voor de route. Echt knap om in Engeland een dergelijke route samen te stellen. We zijn nergens hopeloos verdwaald. Hooguit hebben we weleens een rondje gefietst omdat er een bordje ontbrak of slecht zichtbaar was. (begroeiing) De route is goed te doen maar zoals in de gids staat, is deze in Cornwall hier en daar behoorlijk pittig. We vonden de route heel erg afwisselend en aantrekkelijk. Door Londen fietsen vonden we geweldig! Langs al die beroemde punten. In 1 woord fantastisch. En, als je er gewoon rustig de tijd voor neemt, niet gevaarlijk. Wij hebben ervaren dat er over het algemeen goed rekening met je wordt gehouden. Wij hebben zo veel mogelijk gekampeerd en af en toe een kamer genomen. Terug per trein met 1 overnachting in Earls court jeugdherberg in Londen. De treinreis terug regelen hebben we pas in Bude gedaan bij een reisbureautje. Was nog wel een gedoe; vooral om 2 plekken voor de tandem te reserveren. De reis zelf ging bijzonder voorspoedig!” – Ben en Agnes, Hellevoetsluis

“Fantastische vakantie gehad met mijn dochter van 16! We hebben samen de hele tocht met veel plezier afgelegd en hoewel het voor mijn dochter af en toe best zwaar was, was zij erg enthousiast. De regen viel alleen ’s nachts en ’s morgens vroeg waardoor we onze regenjassen nauwelijks nodig hadden.. We hebben alleen maar aardige mensen ontmoet en altijd was er wel iemand die ons de weg wilde wijzen als we het “even niet meer wisten”. Jammer dat de campings niet zo mooi zijn als bijvoorbeeld in Frankrijk maar gelukkig zijn ze wel erg netjes. Londen hebben we bij aankomst uit Penzance zonder bepakking twee dagen al fietsend verkend, een superervaring! Deze vakantie is zeker een aanrader! groeten aan iedereen die we ontmoet hebben!” – Mea, Zoeterwoude

“Mei 2010, net op tijd de boot gehaald in Hoek van Holland: mijn vakantie is nu echt begonnen. Met slechts wat fietservaring in Nederland, ben ik vastbesloten van Delft naar Bristol te fietsen. Speurend op internet kom ik de Hart of England route tegen en ontving ik het manuscript voor de gids die nu dus uitgegeven wordt. Terugkijkend op de week kan ik zeggen dat het misschien wel mijn mooiste vakantie ooit is geweest. Engeland vanaf je eigen fiets is prachtig en behoorlijk afwisselend. Het links fietsen is geen enkel probleem, de heuvels die onverwacht veel hoger blijken dan verwacht en de in mijn Nederlandse ogen opmerkelijke fietspaden vormen een groter obstakel. De afstand die je er per uur aflegt is dan ook veel kleiner dan hier. Tijdens de tocht heb ik onderweg bij verschillende bed & breakfasts gelogeerd. Een echte aanrader voor mensen die van een praatje houden en de gastvrijheid van de Engelsen in hun eigen huis willen ervaren. Nu het buiten weer lekker wordt, kan ik niet wachten de rest van de route te vervolgen. O ja, nog een ding: mocht je met het vliegtuig terug willen vliegen, realiseer je dan dat je fiets niet zomaar mee kan in het bagageruim. Veel plezier op jouw reis!” – Beatrijs, Groningen

“In 2009 waren wij de allereersten die met z’n vieren de Hart van Engeland route konden fietsen. Onze ervaringen zijn niet te vertellen in een paar regels. Het was een mooie en zeer afwisselende route. Een hele ervaring was het om door Londen te fietsen, op de fiets voor de Big Ben of voor Bucking Palace dat is toch iets bijzonders! Dan fietsen langs de kanalen met al die mooie bootjes en sluizen, of door al die mooie parken, of fietsen over voormalige spoorlijnen. Geen één dag was eigelijk hetzelfde. Ook de gastvrijheid en vriendelijkheid van de Engelsen zullen wij niet gauw vergeten. Toen wij een dag geen slaapplek konden vinden werden wij door een Engelsman thuis uitgenodigd, waar vind je zoiets tegenwoordig nog. Onze Bed&Breakfast overnachtingen waren ook vaak iets bijzonders en wij begonnen de dag altijd met een heerlijk Engels ontbijt. Wij denken dan ook nog vaak met veel plezier terug aan onze fietstocht dwars door Engeland.” – Dorien, Zeeland, Noord-Brabant

Devon Coast to Coast Fietsroute 

“Wij hebben het geweldig naar onze zin gehad op de Devon Coast to Coast. We hadden natuurlijk ontzettend veel geluk met het mooie weer; slechts een keertje wat regen gehad (en toen waren we net “binnen”). De route is mooi, met veel afwisseling en een hoop prachtige dingen gezien. Genoten van het landschap, de stadjes, de pubs, vriendelijke mensen, prettige sfeer, we zijn zelfs gaan houden van het “full english breakfast” (behalve de black pudding). Ook het dagje “aan de zee” was een welkome afwisseling, we hebben heerlijk kunnen zwemmen. De accommodaties waren prima, allemaal verschillend met een eigen karakter en overal zijn we echt goed en hartelijk ontvangen. Het leek er wel op, dat doordat we met zijn drieën waren, we vaak een mooie ruime kamer kregen. De routes, de kaarten en het routeboek waren perfect, we konden alles gemakkelijk volgen. Het links rijden went ook heel snel. Terug in NL moesten we het zelfs afleren. Af en toe zat er een onvermijdelijk stukje met veel verkeer tussen, maar we zijn uit NL natuurlijk best verwend. Het voelde goed en we hopen ooit de gelegenheid te hebben om de Hart of England route te doen!” – Debora, Erik en Tamara, Houten