Fietsen van Harwich naar Londen

Hoe is het om van de veerhaven van Harwich in twee dagen naar Londen te fietsen? In deze blog staan we stil bij dit mooie traject van 175 km en krijg je een goed idee van wat je onderweg allemaal tegen kan komen.

Nadat je de machtige Stenaline veerboot bent afgereden en je de Britse douane hebt weten te passeren krijg je echt het gevoel dat je Engeland door de achterdeur bent binnengekomen. Via een lege rotonde en een voor altijd gesloten benzinepomp heb je in het verlaten dorp Parkston meteen je eerste korte klimmetje te pakken. Het is verleidelijk om vanaf hier meteen landinwaarts te fietsen, maar de A120-hoofdweg met al die vrachtwagens die nog van de veerboot rijden is allesbehalve fietsvriendelijk.

Daarbij, je wilt toch weg van de snelweg, het echte Engeland leren kennen? Daar hoort het oude stadje Harwich met haar Noordzeepromenade bij! Daarom ga je juist even oostwaarts via een spoorpad door het groen naar het oude stadje en steek je vanaf het station de kaap over naar de promenade. Het strand hier probeert een strand te zijn, maar de vele golfbrekers laten de ware aard van deze kust zien. De golven klotsen tegen het steen en gruis. Dit pad langs de golven neemt je mee langs het laatste stukje Noordzee wat je voorlopig zal tegenkomen.

Via de buitenwijken van Harwich gaat het vervolgens dan echt landinwaarts. De B1414 is allesbehalve rustig en het soms jakkerende verkeer doet je afvragen of het wel een goede keus was om in Engeland te gaan fietsen. Gelukkig; na een paar kilometer, bij het dorp Little Oakley, heb je je eerste echte stille landweggetje te pakken en fiets je voor het eerst door een leeg glooiend landschap. Dorpjes die je onderweg tegenkomt, zoals Little Bentley, zijn leeg en verlaten en het oude vissershaventje van Wivenhoe, een dikke twintig kilometer verderop, voelt daarom druk aan. Met een paar pubs met uitzicht over een zeearm die zich alleen bij hoog water vult, is het er goed toeven.

Via een grindpad langs het riviertje Colne beland je in de oude Romeinse plaats Colchester. Vooral in de laatste 50 jaar is deze plaats behoorlijk gegroeid en het hier geasfalteerde rivierpad neemt je via een uitgestrekt park naar het ‘Dutch Quarter’. In dit historisch wijkje vonden vooral Vlaamse protestanten in de 16e eeuw een veilig heenkomen voor de Spaanse overheersing. Via de High Street met de nodige winkels beland je dan bij Balkerne Gate, de restanten van een oude Romeinse stadspoort waar je zelfs doorheen kunt fietsen.

Het duurt even voordat je vanuit Colchester weer in het verlaten groen bent, maar dan laat dit glooiende rustige landschap van het graafschap Essex je niet meer los. Je hebt hier nog niet de dikke heggen die je elders langs Engelse landweggetjes vindt en je hebt geregeld fraaie uitzichten. Tiptree is het enige noemenswaardige plaatsje met winkels tot aan de volgende grotere plaats Maldon. Met een camping in de buurt van de monding van de Blackwater zeearm en een oud stadje met diverse hotelletjes maakt Maldon een mooie eerste etappeplaats, zeker ook omdat accommodaties verderop richting Londen maar zeer sporadisch aanwezig zijn!

Op je tweede fietsdag in Engeland voelt het even alsof het avontuur echt begint. Bij het dorp Woodham Walter verlaat je namelijk de inmiddels vertrouwde blauwe bordjes van het National Cycle Network. Deze bordjes geven je misschien dezelfde geborgenheid als het Nederlandse fietsknooppuntennetwerk, maar in dit geval neemt ‘Route 1’ je hier op een zeer lange omweg westwaarts, terwijl jij juist verder zuidwaarts wilt richting de Britse hoofdstad. Met onze eigen route boeten we echter niets aan routekwaliteit in en zo fiets je verder over rustige wegen naar het dorp East-Hanningfield. Hier kun je een kilometer van het dorp de Royal Horticultural Society Garden Hyde Hall bezoeken. Gesloten voor het publiek, maar daarom niet minder mooi vanaf de weg, is de korenmolen van het dorpje Stock.

Bij de plaats Ingatestone voel je met bruggen over het spoor en een drukke snelweg even de invloed van het drukke nabijgelegen Greater London, maar juist vanaf hier worden de heuveltjes pittiger om te beklimmen en is het landschap van Essex op z’n groenst. Akkers en beboste heuveltoppen brengen je langs de laatste camping voor Londen bij Kelvedon Hatch en dan fiets je opeens de ringweg van Londen over. Even verder heb je de keus om verkeersvrij op een onverhard bospad door Hainault Forest te fietsen of over een wat drukkere, heuvelachtige asfaltweg.

Met beide routes beland je vervolgens in de eerste echte Londense buitenwijk; Hainault. Hier gaat het linksaf, en rechtsaf, door rustige straten. Via een poort in een hek dat alleen tijdens daglicht open is fiets je door een laatste groene long voor de tocht door de Londense buitenwijken echt begint; het Fairlop Waters Country Park. Bij een manege is het even verplicht afstappen en wandel je met de fiets aan de hand door een weiland tussen de paarden door.

Terug op de fiets rij je door Seven Kings opeens in een smeltkroes van culturen, waarbij die uit het voormalige ‘British Empire’ overheersen. De komende anderhalf uur gaat dit zo door, van de ene naar de andere wijk, tot je langs het einde van de landingsbaan van London City Airport fietst en aan de oevers van de Theems staat. Het veer van Woolwich vaart je in een minuut of tien naar de overkant en dan begint een gedenkwaardige tocht langs de hier nog brede zeearm.

De nulmeridiaan van Greenwich is de moeite om bij stil te staan. Je kan kiezen voor een route via het park op de heuvel, met prachtig uitzicht over de voormalige hoofdkantoren van de Britse marine en de zakenwijk Canary Wharf. Blijf je langs de rivier, dan kruis je de nulmeridiaan uiteraard ook en fiets je langs het historische schip ‘Cutty Sark’. Met het zilt van de Theems fiets je zo steeds verder westwaarts, rond de O2-arena en langs het Brunel Museum.

Bij Rotherhithe passeer je dan tot slot een handig gelegen jeugdherberg direct op de route en daar gloort dan de Tower Bridge aan de horizon. Via het schilderachtige St Saviour’s Dock en het straatje Shad Thames met haar oude warenhuizen fiets je pardoes onder de Tower Bridge door en ligt de City van Londen voor je. Een volgende keer vertellen we hoe je verder kunt fietsen door de Britse hoofdstad!

Praktisch:

Vanaf Hoek van Holland vaart Stenaline twee keer per dag naar Harwich. De dagovertocht duurt zes uur, de nachtovertocht acht uur. ‘s Nachts varen verdient de voorkeur omdat je reist terwijl je slaapt en dan in Harwich meteen kunt beginnen met fietsen, met de hele dag voor je.

Het beschreven routedeel eindigt bij station London Bridge, met goede verbindingen met heel Engeland. In Engeland gaan fietsen gratis mee in de trein, buiten de spits en op basis van beschikbaarheid. Op sommige trajecten moet je voor fietsen reserveren.

We raden het gebruik van fietskarren, bakfietsen, trailers, etc. in Engeland af i.v.m. diverse barrières die hiervoor niet geschikt zijn. Ook kun je in problemen komen op smalle jaagpaden, steile hellingen en bij vervoer per trein. E-bikes kan je over het algemeen alleen opladen bij een door jou geboekte accommodatie. Er zijn geen publieke laadpunten.

De route in deze blog is deels bewegwijzerd. Om de route comfortabel te kunnen fietsen raden we je aan om onze Engelstalige routegids ‘London-Land’s End Cycle Route’ te gebruiken. Deze gids bevat routebeschrijvingen, kaarten, toeristische informatie voor fietsers en voorzieningenlijst met o.a. campings, jeugdherbergen, B&B’s, hotels en fietsenmakers onderweg. Bestel de gids nu en je hebt de gids binnen een week in je brievenbus! GPS-tracks van de route worden per email naar je verzonden.

Coming soon: de App:

Binnenkort is de route in deze blog ook beschikbaar in de Route-App van de Fietsvakantiewinkel. De kosten hiervoor zijn 4,99 euro. Op de kaart kan je zien hoe je bovenstaande route kunt combineren met andere routes in de Route-App.

De routes in de Route-App bevatten vergelijkbare informatie als in de reisgidsen met GPS-tracks. Naast de routes zelf zijn alle voorzieningen met volle contactgegevens aan te klikken, net als toeristische attracties. Ook zijn alle bezienswaardigheden onderweg als ‘fietserstip’ in de Route-App verwerkt. De Route-App kan onafhankelijk van de routegidsen gebruikt worden, maar voor meer context en informatie raden we altijd aan om de routegids te gebruiken.

De Fietsvakantiewinkel is uitgever van de Route-App en de publicatie van de routes in de App valt onder hun verantwoordelijkheid. De verwachting is dat de routes medio juni 2024 beschikbaar zijn.

Meer lezen? Onderstaand vind je een overzicht van onze beschikbare blogs: