Fietsen van Dover naar Londen

Hoe is het om van de veerhaven van Dover in twee dagen naar Londen te fietsen? In deze blog staan we stil bij dit mooie traject van 195 km en krijg je een goed idee van wat je onderweg allemaal tegen kan komen.

Elke aankomst in Dover is een avontuur. De imposante kliffen, de drukte van af en aanvarende veerboten en al het bijhorende verkeer in combinatie met het echogeluid van krijsende zeemeeuwen maken samen een heel spektakel. De boulevard met mooie Victoriaanse huizenrij schiet er bijna bij in, maar met onze fietsroute stip je die toch even aan voordat een steile klim begint naar het imposante kasteel van Dover en het natuurreservaat bovenop de witte kliffen zelf.

Het is ongelofelijk hoe snel een kust kan veranderen, want bij Deal, maar 8 kilometer noordwaarts, zijn de kliffen verdwenen en fiets je langs een keienstrand, met de indrukwekkende bastions van Walmer en Deal. Dan gaat het landinwaarts door vlak polderland naar het plaatsje Sandwich. Dit was ooit een havenplaats, maar met een verzande zeearm ligt het nu ver landinwaarts.

Even buiten Sandwich fiets je langs Richborough, een oude Romeinse nederzetting waarvan je de fundamenten en nog enkele rechtopstaande muren kunt bewonderen. Dan fiets je het graafschap Kent pas echt in en voldoen de licht glooiende heuvels en fruitboomgaarden eindelijk aan het landschap waar dit graafschap bekend om is. Links en rechts gaat het over stille landweggetjes naar het beroemde Canterbury.

De kathedraal van Canterbury is de officiële thuisbasis van de ‘Church of England’ en deze status maakt dat het oude stadje populair is onder toeristen. Bij de oude stadspoort aan de noordkant van het centrum kun je de plaats ook vanaf het water bewonderen met een boottocht. Op het spoorpad Crab & Winkle Way laat je alle drukte snel achter je en fiets je door het bos Lowes Wood.

Nu volgt er een wat vlakkere route langs o.a. het mooie Faversham en het pittoreske haventje van Conyer. De route omzeilt de grote plaats Sittingbourne via een nieuwe ringweg met fietspad, maar om hier te komen fiets je even kort over een verwaarloosd terrein met zwerfafval en, even verderop, een woonwagenkamp. Dan wacht het district Swale, het laatste echte landelijke routedeel met veel fruitboomgaarden. Als je deze route over twee dagen wilt fietsen is het mooi als je ergens in deze regio verblijft op een B&B of camping.

Medway is een stedelijk gebied aan de gelijknamige zeearm met de historische stadjes Chatham en Rochester. Een kronkelig gravelpad direct langs het water leidt je eerst naar Chatham. Hier lag ooit het vlaggenschip van de Britse Marine dat in1667 door Michiel de Ruyter werd platgebrand. Het ‘Historic Dockyard’ is een attractie van belevenis. Om herhaling van de nederlaag tegen de Nederlanders te voorkomen bouwden de Britten de ‘Great Lines’, een hoge defensielijn met goed uitzicht over het water. Uiteraard nemen we hier met onze route ook even een kijkje!

Rochester heeft een lange High Street waar diverse bordjes herinneren aan scenes uit de boeken van Charles Dickens. Aan het einde van de straat vind je prachtige kasteelruïnes uit de 12e eeuw en een mooie kathedraal waarvan de eerste funderingen in het jaar 604 gelegd werden. Met een laatste blik op de Medway zeearm bij Upnor Castle gaat de tocht dan verder westwaarts naar Gravesend aan de Theems.

Vanaf Gravesend beland je in een vervreemdend landschap met oude dagbouwmijnen, doorsneden door verschillende snelwegen en de Eurostar hogesnelheidslijn. Je fietst langs diepe afgronden waar mijnkraters door natuur en mens nieuwe functies hebben gekregen. Het gigantische Blue Water Shopping Centre in één van de kraters biedt een surrealistisch schouwspel.

Waar Dartford berucht is onder de automobilisten voor de eindeloze vertragingen op de enige verbinding over de Theems aan de oostkant van Londen, zal Dartford ook geen hoge beoordeling krijgen van fietsers. Smalle fietspaadjes op de stoep langs drukke hoofdstraten en enkele lelijke industrieterreinen doen je afvragen “wat doe ik hier in vredesnaam?”

De werkelijkheid is dat je op weg bent naar het jaagpad langs de Theems, waarbij je de ruimte van deze lange zeearm tot aan de aankomst bij de Tower Bridge zal voelen. Het pad begint haperend met enkele bijna onpasseerbare barrières waarbij het afnemen van de fietstassen onvermijdelijk is. Dan gaat het via betonplaten over en onder industriële installaties, maar uiteindelijk is daar dan die strakke rode loper langs het water met prachtige uitzichten waarmee je steeds verder de Britse hoofdstad binnendringt.

Bij Woolwich Arsenal vind je oude warenhuizen waar het leger vroeger kruit en ammunitie opsloeg. Dan gaat het langs de stormvloedkering van de Theems richting de nulmeridiaan van Greenwich. Hier kun je kiezen voor een route via het park op de heuvel, met prachtig uitzicht over de voormalige hoofdkantoren van de Britse marine en de zakenwijk Canary Wharf. Blijf je langs de rivier, dan kruis je de nulmeridiaan uiteraard ook en fiets je langs het historische schip ‘Cutty Sark’.

Met het zilt van de Theems fiets je zo steeds verder westwaarts, rond de O2-arena en langs het Brunel Museum. Bij Rotherhithe passeer je tot slot een handig gelegen jeugdherberg direct op de route en daar gloort dan de Tower Bridge aan de horizon. Via het schilderachtige St Saviour’s Dock en het straatje Shad Thames met haar oude warenhuizen fiets je pardoes onder de Tower Bridge door en ligt de City van Londen voor je. Een volgende keer vertellen we hoe je verder kunt fietsen door de Britse hoofdstad.

Praktisch:

Vanaf Duinkerken en Calais varen meerdere veerbootmaatschappijen naar Dover, zoals DFDS Seaways vanaf Duinkerken en P&O vanaf Calais. De overtocht duurt één tot twee uur. Duinkerken ligt slechts 20 km vanaf de Belgische grens bij de Panne, dus je zou de bewegwijzerde Noordzeeroute kunnen gebruiken om naar Duinkerken te fietsen. Je kunt ook de lokale treinen in België naar De Panne gebruiken en het laatste stukje fietsen. Calais ligt 30 km verder dan Duinkerken. Het gebruik van de boot over de shuttle trein door de kanaaltunnel heeft de voorkeur, omdat je met de trein aan de Engelse kant in Folkestone aan zou komen (dat ver van onze fietsroute ligt).

Het beschreven routedeel begint bij de veerterminal van Dover en eindigt bij station London Bridge, met goede verbindingen met heel Engeland. In Engeland gaan fietsen gratis mee in de trein, buiten de spits en op basis van beschikbaarheid. Op sommige trajecten moet je voor fietsen reserveren.

We raden het gebruik van fietskarren, bakfietsen, trailers, etc. in Engeland af i.v.m. diverse barrières die hiervoor niet geschikt zijn. Ook kun je in problemen komen op smalle jaagpaden, steile hellingen en bij vervoer per trein. E-bikes kun je over het algemeen alleen opladen bij een door jou geboekte accommodatie. Er zijn geen publieke laadpunten.

De route in deze blog is deels bewegwijzerd als ‘Route 1’, maar veel hoogtepunten op de route (denk bijvoorbeeld aan Canterbury Cathedral, de Medway Great Lines, Greenwich Park en St Saviour’s Dock) loop je mis als je alleen de bordjes volgt. Om de route comfortabel te kunnen fietsen raden we je aan om onze Engelstalige routegids ‘London-Land’s End Cycle Route’ te gebruiken. Deze gids bevat routebeschrijvingen, kaarten, toeristische informatie voor fietsers en voorzieningenlijst met o.a. campings, jeugdherbergen, B&B’s, hotels en fietsenmakers onderweg. Bestel de gids nu en je hebt de gids binnen een week in je brievenbus! GPS-tracks van de route worden per email naar je verzonden.

Coming soon: de App:

Binnenkort is de route in deze blog ook beschikbaar in de Route-App van de Fietsvakantiewinkel. De kosten hiervoor zijn 4,99 euro. Op de kaart kan je zien hoe je bovenstaande route kunt combineren met andere routes in de Route-App.

De routes in de Route-App bevatten vergelijkbare informatie als in de reisgidsen met GPS-tracks. Naast de routes zelf zijn alle voorzieningen met volle contactgegevens aan te klikken, net als toeristische attracties. Ook zijn alle bezienswaardigheden onderweg als ‘fietserstip’ in de Route-App verwerkt. De Route-App kan onafhankelijk van de routegidsen gebruikt worden, maar voor meer context en informatie raden we altijd aan om de routegids te gebruiken.

De Fietsvakantiewinkel is uitgever van de Route-App en de publicatie van de routes in de App valt onder hun verantwoordelijkheid. De verwachting is dat de routes medio juni 2024 beschikbaar zijn.

Meer lezen? Onderstaand vind je een overzicht van onze beschikbare blogs: