Veelgestelde vragen

Hier vind je uitgebreid antwoord op veelgestelde vragen over de Hart van Engeland Route Oost-West:

1. Hoe zwaar is het klimwerk?

De eerste 600 km tot aan Taunton is de route goed te doen voor de meeste fietsers. Essex heeft een glooiend heuvellandschap, met hier en daar wat korte pittige klimmetjes (met name bij het naderen van Londen). Als je vanaf Dover fietst: dit geldt hetzelfde voor Kent, maar hier begin je wel vanuit Dover met een zeer steile klim om bovenop de witte krijtrotsen te komen; afstappen is zeer waarschijnlijk! De route door Londen is zo goed als vlak, met uitzondering van een paar korte pittige klims bij Greenwich en Windsor. De route door Berkshire begint met een paar speldenprikjes voorbij Maidenhead, maar dan beland je op het vlakke jaagpad van het Avon & Kennet Canal. Wiltshire biedt het zwaarste klimwerk tot nu toe, vergelijkbaar met fietsen in Zuid-Limburg.

Dan beland je wederom op het jaagpad van het Avon & Kennet Canal, dat je zonder een centje pijn door de heuvelachtige Cotswolds loodst naar Bath. Vanaf hier fiets je vlak op een spoorwegpad naar Bristol, waar de vlakke route volgt door het Avon ravijn. Vervolgens beland je in de vallei van Gordano en de op Nederland lijkende Somerset Levels, met slechts hier en daar een kort klimmetje. Als je geen sterke klimmer bent zal de route tot aan Taunton zeker goed te doen zijn. Je kan overwegen om te eindigen in Clevedon aan het Kanaal van Bristol, een prettige, niet al te zware 500 km lange Coast to Coast Route vanaf Harwich/Dover met de schitterende finale van Bath/Bristol en de schitterende omgeving aldaar.

1aklimcotswolds

Het tweede deel van de route, de 400 km van Taunton naar Land’s End, is beduidend zwaarder. Tussen Taunton tot aan Barnstaple over Exmoor vinden we het hoogste punt van de route op 480 m boven de zeespiegel. Dat klinkt niet al te zwaar, maar omdat je continue aan het klimmen en dalen bent, telt elke kilometer voor twee! Om uit de vallei van Dulverton te komen heb je minimaal 1 klim van 1.5 km lang met een gemiddeld hellingspercentage van 25-30%. Als je onze route fietst via Tarr Steps, heb je zelfs twee van deze klims. Bij Barnstaple begint de schitterende Devon Coast to Coast Route met 60% op voormalige spoorlijnen. Als je het klimwerk in Cornwall teveel van het goede vindt (zie verder naar onder), is dit en goede alternatieve manier om de route af te sluiten. De finale naar Plymouth voert je over tien hoge spoorviaducten, door twee spoortunnels en schitterende uitzichten over Dartmoor, zonder al teveel klimwerk.

Fietsers die volharden in hun tocht naar Land’s End zullen het gedeelte tussen Bude en de Camel Trail (Blisland) het allerzwaarste gedeelte van de route vinden. Met name onze hoofdroute via Tintagel trakteert je wederom op drie extreem zware klims van 1.5 km lang, met een gemiddeld hellingspercentage van 25-30%. Twee van deze klims zijn te vermijden via de alternatieve route over Bodmin Moor, maar ook hier moet er nog regelmatig flink geklommen worden. Hier eenmaal voorbij zit het zwaarste klimwerk er op, maar het heuvelachtige landschap van Cornwall blijft zeer pittig tot en met de finish bij Land’s End.

1b-klimexmoor

2. Kan je de route ook fietsen met tandems/ligfietsen/fietskarren/racefietsen?

Hangt van je instelling af. Er zijn diverse Nederlanders die de route vol tevredenheid met aangepast materieel gereden hebben. Beperkingen zijn enkele lastige barriëres, hier en daar smalle jaagpaden met soms grof gravel, de zware klims in het westen en het vervoer terug per trein.  Gelukkig is er maar een handvol van echt lastige barriëres onderweg. In de Engelstalige reisgids (2013) staan voor deze barrieres alternatieve routes aangegeven op de kaartjes. Voor een volledig overzicht van alle beperkingen voor tandems/ligfietsen/fietskarren/racefietsen (inclusief meer alternatieve routes), zie www.london-landsendcycleroutebook.com/cycling-for-all.

Het meenemen van fietsen en aangepast materieel op de trein is en blijft geheel op eigen risico.  Gebruikers van tandems en trailers praten meestal over vriendelijk personeel, maar als uitgever en auteur kunnen we geen garanties geven dat je fiets, tandem, trailer of ligfiets mee kan op de trein. Neem a.u.b. zelf contact op met Great Western Railway om te reserveren of om je plannen kenbaar te maken; een avontuurlijke instelling blijft belangrijk!

3. Hoe zit het precies met de treinreis terug naar Harwich of Dover?

De trein tussen Penzance en Londen Paddington heeft een speciaal fiets-compartiment met plek voor zes fietsen. Alle tassen dienen mee genomen te worden naar de passagiersrijtuigen. Fietsen gaan gratis mee, maar sinds 2016 is vooraf reserveren verplicht (via de website van Great Western Railway of bij het loket). Er kunnen maar vier reserveringen per boeking gemaakt worden. Je kan treinkaartjes kopen helemaal van Penzance naar Harwich inclusief de Londense metro. Reis je met meer dan vier personen en vier fietsen, houd er dan rekening mee om op verschillende treinen te reizen. Reis je met aangepast materiaal, reserveer dan twee plaatsen (bijvoorbeeld tandem of trailer).

Directe opstapplaatsen voor de trein tussen Penzance en Londen Paddington zijn (van oost naar west): Reading, Theale, Newbury, Bedwyn, Bath Spa, Bristol Temple Meads, Yatton (slechts paar treinen per dag), Bridgwater (slechts paar treinen per dag), Taunton, Plymouth, Truro, Redruth, Camborne, Hayle en Penzance. Je kan ook op deze trein belanden met een overstap vanaf Bradford on Avon (via Bath Spa), Barnstaple (via Exeter St Davids) en Newquay (via Par). Vanaf al deze stations kan je besluiten terug te reizen naar huis!

3a-treinnaarpaddington

Om van station Londen Paddington naar station Londen Liverpool Street (voor Harwich) of Londen Kings Cross St Pancras (voor Dover) te reizen met de metro hoef je geen lange roltrappen af. De Circle Line ligt direct onder het maaiveld en er zijn slechts enkele korte trappetjes nodig om op de perrons te komen. In het verleden zijn enkele “Hart”-fietsers geweigerd op de Circle Line. Bij het kopen van treinkaartjes aan het loket blijft het helaas ook voorkomen dat onkundige lokettisten zeggen dat de fiets niet mee mag in de metro. Het meenemen van fietsen buiten de spits is wel degelijk toegestaan op de Circle Line, zie ook de fietsmetrokaart. Als je een treinkaartje koopt van bijvoorbeeld Penzance naar Harwich (inclusief de metro) mag je in principe ook een fiets mee nemen op de Circle Line (buiten de spitsbeperking). Transport for Londen behoudt desondanks het recht om fietsers ook buiten de spitsbeperking te weigeren als het personeel hiervoor aanleiding ziet. Wat die aanleiding kan zijn (zwaar bepakte fietsen?) houdt men echter in het midden. Tandems, trailers en ligfietsen zijn nooit toegestaan op de Londense metro.

Vergeet niet dat je ook kan fietsen tussen Paddington en Liverpool Street of King’s Cross St Pancras. De Engelstalige gids (uitgave 2013) bevat een cirkelvormige route tussen alle belangrijke Londense stations. Alhoewel de werkelijke fietstijd 30-45 minuten is, raden we aan twee uur te reserveren tussen aankomsttijd op Paddington tot vertrektijd op Liverpool Street of Kings Cross St Pancras! Nb: bij fietsen naar Liverpool Street de rolbaan gebruiken door het winkelcentrum aan westzijde van het station om trappen en lift bij de hoofdingang te vermijden!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor de route van Londen naar zowel Harwich als Dover zul je op treinen belanden waar je de fietsen dient te parkeren bij de inklapstoelen bij de WC, gemarkeerd met fiets- of rolstoel-stickers. Soms beland je onhandig bij de treindeur, zie bovenstaande foto. Merk op dat dit improviseren is voor reizigers met aangepast materieel of voor groepen met meer dan twee fietsen; probeer alleen op een rustig moment van de dag te reizen. Op deze treinen kan je geen fietsplaatsen reserveren. Gelukkig gaat er bijna elk uur wel een trein en kan je bijna elke trein nemen, ongeacht het tijdstip dat op je reisoverzicht/kaartje vermeld staat.

De uitzondering hierop is de intercity van Liverpool Street naar Norwich; hiervoor moet je wel een stoel- en fietsreservering hebben. De intercity naar Norwich heeft speciale fietscompartimenten, vergelijkbaar als van Penzance naar Paddington. In Manningtree dien je dan over te stappen op een lokale trein naar Harwich. Op Manningtree is er geen fietslift aanwezig en het kan voorkomen dat je van het ene naar het andere perron moet via een tunneltje.

4. Moet je de boot naar Engeland vooraf reserveren?

Voor een fiets en berijder is er altijd plaats op de veerboot van Hoek van Holland naar Harwich en er is weinig prijsverschil voor een vooraf gereserveerde overtocht of een kaartje dat gekocht wordt op de dag zelf. Voor de dagboot is er dus weinig reden om vooruit te reserveren. Voor de nachtboot is reserveren wel aanbevolen, gezien het verplichte verblijf in een hut. Zeker in de zomervakantie zijn de hutten regelmatig uitverkocht. Om zeker te zijn van de hut die bij jou past (wel/geen raam, twee/vier personen, etc) is het handiger om vooruit te boeken. De fiets zelf staat volledig veilig op het autodek in speciale fietsenrekken. Voor meer informatie zie de website van Stenaline.

Vlaamse fietsers die de route vanaf Dover willen fietsen kunnen met de veerdiensten vanaf Duinkerken of Calais reizen, reserveren is niet noodzakelijk. Wij hebben begrepen dat je op de veerdienst vanaf Oostende naar Dover niet per fiets kunt reizen (fietsen mogen alleen mee op een autorek). Dit laatste geldt ook voor de Kanaaltunnel!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5. Moet je al je accommodaties vooraf reserveren?

Als je een Bed & Breakfast of jeugdherberg-fietser bent raden wij aan om alle accommodaties t/m Londen voor vertrek uit Nederland/Vlaanderen vast te leggen. Accommodaties in Essex zijn dungezaaid, met name tussen Maldon en Londen. In Kent geldt hetzelfde voor de route tussen Gravesend en Londen. In Londen kan de druk op de accommodaties hoog zijn. Zeker als je daar in een goedkopere accommodatie wilt verblijven is vooraf reserveren een must. Eenmaal voorbij Londen (en ook in Kent tot aan Gravesend) kan je meer op de bonnefooi fietsen, maar ook hier is vooruit denken belangrijk. Bel minimaal op de dag zelf vooruit naar de accommodatie van je keus. Dit voorkomt teleurstellingen en als een accommodatie vol is heb je nog de hele dag om een alternatief te zoeken. Houd rekening met drukte in kustplaatsen tijdens de Engelse zomervakantie, eind juli tot eind augustus; wil je in die periode direct aan de kust verblijven, dan is vooraf reserveren ook aanbevolen.

Kijk ook uit met de zogenaamde bank holiday weekends in mei en augustus. Op deze dagen trekken de Britten er massaal op uit en is de druk op de accommodaties op zowel vrijdag, zaterdag als zondag enorm. De data voor deze weekeinden wisselen per jaar; kwestie van “bank holiday weekends” op google zoeken, aangevuld met het jaartal van jouw reis. Reserveren voor deze data is een must, zelfs als je een fietsende kampeerder bent!

6-acco

De fietsende kampeerder komt over het algemeen weg met het fietsen van camping naar camping zonder reservering. Een enkele keer kan je desondanks voor een gesloten deur komen. Alle campings die aangesloten zijn bij de Camping & Caravanning Club hebben een erecode dat ze voor kamperende fietsers (“hikers”) altijd een plaatsje vinden, zelfs als de camping vol is. Elke 50 km is er wel een camping aan de route te vinden, maar enig plannen is belangrijk. Op de route door Londen en via Bath en Bristol zijn er zeer beperkt mogelijkheden en zal je waarschijnlijk ook enkele nachten in een jeugdherberg willen verblijven.

Merk op dat er ook diverse campings zijn, alleen toegankelijk voor caravans en/of voor leden. Deze campings zijn bewust niet opgenomen in de voorzieningenlijst. Ga er niet vanuit dat je als fietser terecht kunt bij campings die je bijvoorbeeld op Google Maps ziet, terwijl ze niet in onze lijst staan! Wij hebben veel tijd en moeite besteed om deze campings voor je weg te filteren!

Tot slot hebben engelse campings hebben in vergelijking tot veel continentale campings minder voorzieningen. Kampeerwinkels bestaan niet of nauwelijks en zijn vaak kilometers van winkels verwijderd, dus zorg ervoor boodschappen te doen voor aankomst. Goede en schone douche- en toiletblokken zijn over het algemeen aanwezig; douches met muntjes raken steeds meer uit de roulatie. De meeste campings hebben wel een kinderspeeltuintje, maar sommige ook helemaal niet. Zwembaden bij campings komen in de regel nooit voor.

5-acco

6. Kan je de route ook van west naar oost fietsen?

We krijgen regelmatig vragen over de wind en of het niet beter is van west naar oost te fietsen i.p.v. oost naar west. In het algemeen is het landschap in Engeland veel beschutter dan in Nederland, dus de windfactor is veel minder van belang. Een belangrijke reden om de route van oost naar west te fietsen is dat je in het redelijk vlakke oosten traint voor de zwaardere klims in het westen. Daarnaast zijn Cornwall en Devon met spectaculaire landschappen een waardige finale van je tocht. De tocht eindigen in Harwich is vanuit een dramatisch oogpunt stukken minder (de tocht eindigen in Dover is overigens wel spectaculair!).

Uiteraard kan je van west naar oost fietsen als je dat wilt, maar in dat geval zijn de navigatieteksten van de reisgids niet bruikbaar. Uiteraard kan je ook op de kaarten in de gids fietsen en alle informatie achterstevoren lezen.  Als je ook met GPS-tracks fietst wordt dit nog gemakkelijker.

7. Hoe installeer je de GPS-tracks op je telefoon of Garmin?

Wij leveren de GPS-tracks in “GPX-exchange”-formaat via email. Na je bestelling ontvang je alle tracks in een “Zip-bestand”. Vervolgens dien je de volgende handelingen te verrichten:

1. Download het Zip-bestand naar een laptop, tablet of computer.

2. Selecteer het Zip-bestand en doe een rechterklik op het bestand. Dit opent een klein menu. Selecteer “Extract all files” of een Nederlandstalig equivalent als “Alle bestanden openen”.

3. Na even wachten is het Zip-bestand “uitgepakt” en heb je een map op je laptop, tablet of computer met daarin alle individuele GPX-bestanden. Er is ook een aanvullend document in PDF-formaat met extra aanwijzingen voor het gebruik van de tracks. Print deze zonodig uit.

4. Kopieer alle individuele GPX-bestanden via een kabeltje van je laptop, tablet of computer naar je telefoon of Garmin (of wat voor navigatie-apparaat dan ook).

5. Raadpleeg de handleiding van het desbetreffende apparaat (of geinstalleerde App op je telefoon) om de tracks zichtbaar te maken op je scherm.

Nb: Er zijn zoveel verschillende producten op de markt dat we onmogelijk advies kunnen geven t.a.v. de aanschaf van Apps of navigatie-apparaten. Ook kunnen we geen advies geven t.a.v. de aanschaf van een basiskaart-laag; wij leveren puur en alleen de GPS-tracks. Vergeet niet dat de route ook prima te fietsen is zonder al deze moderne technologie. Uiteindelijk zijn GPS-tracks niet veel meer dan een lijntje op een scherm!

8. Kan je ook terugfietsen vanaf Land’s End langs de zuidkust?

Ja en Nee. Dit hangt van je eigen instelling af. In de eerste plaats is de zuidkust van Cornwall, Devon en Dorset (dus helemaal van Land’s End tot aan Bournemouth)  erg heuvelachtig. Er zijn nauwelijks spoorpaden of kanaalpaden om al het klimmen en dalen dragelijk te maken (alleen langs de Exe zeearm vind je wat langere vlakke fietspaden). Ten tweede is de beoogde Nationale Fietsroute 2 langs de zuidkust maar deels ontwikkeld, met veel gaten in de route. Dit betekent dat het regelmatig zal voorkomen dat je op drukke, smalle en soms zeer steile wegen zal fietsen bij gebrek aan een verkeersluwe route. Het ziet er niet naar uit dat deze knelpunten snel opgelost zullen worden.

Desondanks heeft Cees Swart twee reisgidsen samengesteld voor hen die een Rondje Kanaal willen fietsen, zie de Fietsen rond het Kanaal website. Beide gidsen bieden zowel een route aan de Franse als Engelse kant van het Kanaal, te beginnen vanaf Plymouth. Je zou dus onze Hart van Engeland Route kunnen fietsen tot aan Plymouth (via de Devon Coast to Coast route) en direct kunnen “overstappen” op de routes van Cees Swart. Fiets je helemaal naar Land’s End, dan raden we aan de trein te nemen van Penzance naar Plymouth en daar de “overstap” te maken.

7-lekkerfietsen

9. Kan je ook vliegen naar Londen en vanaf daar fietsen of E-bikes huren? Hoe zit het met oplaadpunten?

De mogelijkheden om goede fietsen te huren in Londen zijn beperkt. De bijna op elke straathoek beschikbare Transport for London – Santander bikes zijn totaal ongeschikt voor langere afstanden. Ook is de verhuur vanaf deze automatische huurstations op straat gebaseerd op korte periodes van enkele uren. De enige goede fietsverhuurder in Londen die wij kennen is On Your Bike naast station London Bridge, goed te bereiken met directe treinen van zowel Londen Luton en Gatwick airports. Hier kan je zelfs racefietsen huren voor een periode van een week of twee weken. On Your Bike bevindt zich direct aan onze route. Vergeet verder niet om zelf zijtassen mee te nemen vanuit Nederland; deze zijn niet te huur!

Het gebruik van E-bikes staat in Engeland nog totaal in de kinderschoenen. Als je de Hart van Engeland Route wilt fietsen met een E-bike zal je die vanuit Nederland moeten meenemen. Zorg ervoor dat je de accu’s van je E-bike zelf kunt opladen tijdens overnachtingen in B&B’s of hotels met zelf meegebrachte verloop-pluggen voor Engelse stopcontacten. Oplaadpunten zoals die in Nederland steeds vaker voorkomen bestaan in Engeland in zijn geheel niet!

10. Wordt de oorspronkelijke Nederlandstalige gids nog herdrukt?

Nee. Om de route ook in Engeland te kunnen promoten hebben we in 2013 besloten een Engelstalige gids uit te brengen onder de naam London-Land’s End Cycle Route. Wij ontvangen geen enkele overheidssteun en het “op de rails houden” van alleen de Nederlandstalige route is economisch gezien niet haalbaar. Met de internationale “London-Land’s End”-marketing kunnen we ook de Engelse fietsers zelf bedienen en uiteraard ook fietsers uit andere landen. Op deze manier streven we ernaar om onze uitgaves op lange termijn levensvatbaar te houden.  Daar de gids erg visueel is (met veel kaartmateriaal en symbolen) is de gids ook voor de mindere engels-spreker prima bruikbaar. Als je de reisgids via onze site besteld ontvang je bovendien een nederlandstalige brochure met daarin een nederlands vertaling van de algemene introductie hoofdstukken.

BESTEL ONZE ROUTEGIDS

VOORBEELD REISSCHEMA

WAT JE MOET WETEN

ROUTE UPDATES

REACTIES

cycling-in-holland-green-bike
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search